måndag, augusti 04, 2008

Gräsrotskampanjande

Det är dags att hasta sig handlöst ut i cyberrymden och sätta lite fart på den här sidan..

För att "mjukstarta" med en aktuell fråga, så skickade jag följande e-mail till de göteborgska riksdagsledamöterna dagen innan den ödesdigra omröstningen den 18 juni:
Hej [Riksdagsledamot från Göteborg],
Jag är bestört över nyheten om att svenska staten har massövervakat sina medborgare.

Att på lösa grunder dessutom legalisera underrättelsetjänstens lekstuga skulle innebära ett oproportionerligt och helt oacceptabelt intrång i de demokratiska och mänskliga rättigheterna.

Ett system av denna art kommer bara att motverka sitt eget syfte i och med att andelen krypterad och anonymiserad komunikation kommer att öka till en nivå där de eventuella fula fiskar som eftersöks helt kommer att försvinna i mängden. Och då hjälper det inte ens att FRA får stå med på topplistan över världens fräckaste datorer.

Sveriges säkerhet bör byggas på en trovärdig och självständig utrikespolitk, inte genom att vi smusslar under täcket med en supermakt och mutar till oss fördelar genom att utnyttja dess paranoida informationsbehov.

Jag ber dig att rösta nej till "Lex Orwell" och att se till att en "sanningskommision" snarast tillsätts för att vi skall kunna återskapa folkets och omvärldens förtroende.

mvh
[Pärs], civilingenjör, Göteborg

Härnäst tänkte jag redovisa den respons jag fick samt utsätta den för lite analys.

Se även Ottos terapiarbete

Inga kommentarer: